anja-en-aisha-in-vietnam.reismee.nl

Mekong Delta

Na een heerlijke nachtrust en ontbijt liepen we naar een Hindoestaanse tempel bij het hotel om de hoek. De hindoestaanse  Tempel goddess Mariamma, symboliseert de berg Meru. Op deze berg hebben drie hindoestaanse goden - waaronder Shiva - de fysieke, metafysieke en de spirituele energie samengebracht. Deze berg staat dus voor het centrum van alle energie. De tempel zelf stelt niet zoveel voor maar is leuk om even te bekijken.
Via de markt lopen we terug naar t hotel want daar zouden we om 11 uur opgehaald worden om naar mr Ban Phan te gaan. Tuurlijk wordt dat iets later maar om 11.15 verschijnt er dan toch een oud mannetje op een scooter. Hij begrijpt dat dat niet gaat lukken met z'n drieën op de scooter dus er wordt een 2e scooter bijgehaald. Ik krijg nog een helm maar voor Ais is die er niet. Nu heb ik best wel wat Aziatische steden gezien maar Ho Chi min stad is wel één van de meest chaotische steden die ik gezien heb. Als er al regels zijn, houdt niemand zich daaraan, waarom er überhaupt stoplichten zijn weet ik ook niet, want door rood licht rijden is heel gewoon. Af en toe doe ik maar mijn ogen dicht en hoop dat het goed komt.
Na een rit van 20 minuten worden we afgezet bij een hokje met plastic krukjes.  Hier zitten alleen maar Vietnamese te wachten met heel veel bagage.  Om de tijd te doden spelen Ais en ik een kaartspelletje, dit wekt grote interesse bij iedereen.
Na nog eens 20 minuten begint er man iets in het Vietnamees om te roepen en iedereen komt in beweging,  wij doen hetzelfde en bij navraag of dit onze bus is wordt er alleen maar geknikt, dus op goed vertrouwen stappen we in de bus.
Na 2 uur rijden wordt er weer naar ons gewezen en blijkt het dat we in een klein busje moeten overstappen, Ais vertrouwt het niet helemaal maar ik denk dat het goed komt! Na 10 minuutjes in de minivan wordt er gestopt en iedereen kijkt ons aan.....tja we denken dat we eruit moeten maar zien geen mr Ban Pham, iedereen wijst op een klein padje dat regelrecht de jungle in lijkt te gaan......
Net als we het niet meer weten komt mr Ban Pham op zijn motor aangereden uit dat jungle-achtige-pad.
Om ste beurt worden we naar zijn huis gereden en staat er een koud glas vers coconutwater op ons te wachten.
Onze kamer is boven in het huis. Er staan fietsen dus we besluiten de omgeving op de fiets te verkennen. In het dorpje zijn geen toeristen, behalve wij. Iedereen zwaait naar ons, zegt ons gedag maar spreken absoluut geen Engels.
Als we terugkomen gaan we achterop de brommer om een echte Vietnamese pannenkoek met garnalen en piepkleine mosseltjes te eten. De pannenkoek behoor je op te rollen in groenten en mint, maar wij vinden de pannenkoek zonder de groenten lekkerder.
Vervolgens rijden we naar de Cao dao tempel. Deze bijzondere, grootste tempel van de Mekong delta hoort bij het Cao dao geloof. Dit geloof komt alleen in Vietnam voor en is samengesteld uit boeddhisme(geel), taoïsme (rood) en katholicisme(blauw). Iedere richting heeft een kleur. Op zich sprak mij de samenvoeging van meerdere geloven wel aan maar toen naar voren kwam dat alleen mannen een richting mogen kiezen vond ik het minder. De tempel was heel kleurrijk en alle richtingen waren terug te vinden.
Er kwamen ook mensen bidden. Zij droegen de kleur van de richting waar zij voor gekozen hadden.
De route terug naar de homestay was geweldig, het fruit hangt hier in overvloed aan de bomen en overal waar je kijkt is het groen en zie je zijtakken van de rivier.
Eenmaal terug maken we nog een wandelingetje en genieten van de prachtige natuur om ons heen. Ik raak er geëmotioneerd van zo mooi en rustig is het hier.
Terug bij mr Ban Pham staat er een heerlijke maaltijd op ons te wachten gemaakt door zijn vrouw en moeder.
Catfish, elephantfish, kip, ei , dragonfruit. Hij laat ons zien hoe je met rijstpapier een rolletje draait en opeet. Verder wordt ee rijstwijn geschonken, super sterk! En leren we "Yoo" betekent "proost".
De maaltijd is echt overheerlijk en mede door de rijstwijn gaan we vroeg liggen.

Minara

Super leuk! Hele fijne vakantie!

Debbie

Super om weer met je mee te reizen.
Heel veel plezier.

Monica

Geweldig om te lezen hoe jullie alles ervaren.

Heleen

Dat hokje met die stoeltjes! Precies als. Bij mij! Gaaf dat jullie daar zijn en het eten zo herkenbaar !!!!! Gaaf!

Louise

Heerlijk om te lezen.... zoooo Anja 💋💋 heerlijk meis! Geniet lekker verder... ik volg 😘🙋

Marja Faber

Wat weer een avontuur zeg! En zo mooi weer om dat samen te beleven. Genieten maar weer! Liefs.

Pap

Lieverds wat een prachtig verslag nog veel genieten saampjes .
liefs Pap.

Ilse

Geweldig wat jullie allemaal
Beleven ik zie het zo gebeuren
Heel plezier
GENIET VAN het mooie weer
Groet uit een nat lisse

Carola S

gaaf Anja! Ik reis weer met jullie mee hoor. Fantastische reis! veel plezier xxx

Lenie

Wat een fantastische reis geniet met jullie mee

Lydia

Wel lef om zo te reizen. Gewoon gokken dat jullie de goede bus(sen) hebben. En niemand die engels spreekt. Dapper!

Nico

Super om mee te maken.