anja-en-aisha-in-vietnam.reismee.nl

Mekong Delta 2

Vannacht had ik het erg warm en Aïsha blijft veel last hebben van haar verkoudheid en hoesten, dus onze nachtrust was noet perfect.
We hebben om 7.30 afgesproken met Phan om naar de lokale markt te wandelen om Vietnamese koffie te drinken.
Phan vertelde gisteren dat mensen hier rond 20 uur gaan slapen om vervolgens om 4 uur op te staan, in de ochtend proberen ze zoveel mogelijk te doen ivm de warmte.
De wandeling naar de markt is ongeveer 10minuten en loopt langs bananenbomen en veel groen, het geluid van de krekels is er continue. Ik realiseer mij dat ik hier zo happy van word.
Er groeien hier ook veel kokosnoten die hier ter plekke verwerkt worden.
Op de markt zien we verse vis(die nog leeft en spartelt in een beetje water), vlees waarvan de herkomst nog duidelijk zichtbaar is en veel groenten en fruit.
De vrouwen begroeten ons allervriendelijkst en vinden  vooral Aïsha haar neusje heel mooi?. In het dorpje waar we nu zijn wonen ongeveer 500 mensen en zijn er 2 toeristen,  dat zijn wij!
Aangekomen bij t koffie tentje wordt er dripkkoffie met gecondenseerde melk voor ons gemaakt,  beetje zoet maar wel echt lekker.  Als Phan hoort over Aïsha haar hoest neemt hij ons mee naar de drogist en komen we bij soort mr Letscher, bekend in het Hillegomse. Voor 1 euro krijgt zij 10 pillen, 5 soorten die zij vandaag moet innemen,  door de combinatie van pillen is het zo over zegt Phan (wordt vervolgd).
Als we terug komen staat er een lekker ontbijtje op ons te wachten met jasmijn thee.
Na t ontbijt stappen we achterop de motor om naar de boot te gaan.
Via een gammele loopplank gaan we op plastic krukjes zitten en drinken we thee met gefrituurde rijstpapier erbij.
Onze eerste stop is bij een fishfarm, hier wordt in de rivier elephant vis gekweekt. Ieder uur wordt deze vis gevoerd zodat ze na 3 maanden verkocht kan worden. De mensen die dit doen wonen ook op het water en zijn volgens Phan erg rijk. Zij verdienen veel geld aan de visverkoop.
Terug op de boot sturen wij omstebeurt,  het gaspedaal werkt met een plankje en een touwtje,  zo grappig!
De volgende stop is bij de rambutan garden van de eigenaar van de boot. Er zijn 3 soorten en ik vind ze alledrie lekker.  Veel van dit fruit wordt geëxporteerd.
Na dit bezoek eindigt ons bezoek aan Phan. We gaan weer met de bus terug naar Ho Chi min stad, tijdens de terug reis besluiten we tickets te boeken om vanavond naar Dalat te vliegen.
Terug in Ho chi min laten we ons afzetten bij het war museum en proberen de geschiedenis van Vietnam te doorgronden. De meest vreselijke foto's vertellen het verhaal van een afschuwelijke oorlog. Verdriet, onbegrip en ongeloof dat mensen elkaar dit kunnen aandoen.
Na het war museum halen we onze backpack op in het hotel en nemen we een Grab(soort Uber) naar de airport.
De vlucht blijkt helaas 45 minuten vertraagd te zijn maar dit geeft ons wel de gelegenheid om een lekker broodje te eten!

Louise

Leuke belevenissen weer 👌😊🙋

Ilse

Dat was weer een hele belevenis voor jullie
En hebben die pilletjes hun werk al gedaan bij Aisha?

Pap

Hier gaat alles goed alleen regenachtig De reis verslagen die ik krijg druk ik af zodat ik ze later nog eens na kan lezen .Geniet nog maar samen . Liefs Pap

Nico

Mooi verslag. Oorlog is zeker afschuwelijk geweest. Kun je ook niet begrijpen.